Er is een overeenkomst tussen T-Mobile en Nokia, twee bekende merken voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers. Beide merken zullen binnenkort verdwijnen van de markt. Niet overal en waarom dat is legt dit artikel uit.
T-Mobile is recent met veel fanfare omgedoopt naar een nieuwe naam. Alle logo’s, winkelinrichtingen en communicatie is veranderd. Die ingreep kost zichtbaar veel geld en alleen al daarom is dit niet het soort ingreep dat een onderneming regelmatig wil doen.
Er zijn maar drie zinnige redenen te verzinnen waarom een bedrijf voor een andere naam kiest. De eerste lijkt vergezocht, maar het komt nog best veel voor. Dat is de situatie waarin twee bedrijven met namen die te veel op elkaar lijken en actief in de zelfde markt opereren. Dan zal vrijwillig of nadat een kort geding is aangespannen een van de twee voor een andere naam kiezen.
De tweede reden is dat het bedrijf een naam voert die gedateerd is. Als in de bedrijfsnaam een product, bijvoorbeeld “gloeilampen”, staat dat niet meer bestaat dan is het begrijpelijk naam en logo op de schop te nemen.
De derde reden, en dat is wat bij T-Mobile speelde, is dat men een naam gebruikt die niet van het bedrijf zelf is. Dit komt veel voor na overnames of als het gaat om buitenlandse filialen en vestigingen. T-Mobile in Nederland was al enige jaren niet meer van het Duitse bedrijf. Bij de verkoop aan de huidige eigenaren was overeengekomen dat de merknaam, het logo en andere zaken nog X jaren mochten worden gebruikt.
Dat T-Mobile Nederland in 2023 voor een andere naam kiest is dan ook logisch. De uiterste houdbaarheidsdatum om die naam te mogen gebruiken was verlopen.
Als je weet dat er iets is als een UHD voor overgenomen merken en bedrijven, dan begrijp je ook waarom in de IT zoveel naamswijzigingen voorkomen. Kijk maar naar alle wisselingen bij security bedrijven en software. In bijna alle gevallen is daar een UHD van maximaal 2 jaar overeenkomen.
Nokia
De UHD geldt niet alleen bij overnames, maar ook voor licenties. Daarom is er een link tussen T-Mobile en Nokia (en nog veel meer andere merken). Nokia smartphones zijn producten van HMD Global. Dat bedrijf heeft de laatste twee jaar het portfolio flink overhoop gegooid. Vooral valt op dat het stukken kleiner is geworden. Een van de redenen daarvoor is de UHD. HMD kan het merk nog maar enkele jaren voeren, omdat de licentie dan verloopt. Daarna wil het in ieder geval smartphones onder de eigen naam gaan uitbrengen.
Dat HMD op dit moment stellig is dat ook toestellen onder de naam Nokia gevoerd blijven worden is daarbij opvallend. De kosten voor het verlengen van een licentie en het lanceren van een nieuwe naam, branding, huisstijl, et cetera zijn aanzienlijk. Het is daarom weinig logisch vanuit een organisatie twee merken te voeren.